Vrijblijvend advies Deskundige informatie Jarenlange expertise
Hulp nodig? Bel vrijblijvend 085 - 10 44 904

Regenereren van het roetfilter



Regenereren

Een roetfilter filtert tot wel 98% van alle roetdeeltjes uit de uitlaatgassen van een dieselmotor.
Om te voorkomen dat het roetfilter verstopt raakt moet het geregenereerd worden.Dit gebeurd met in een interval variërend van 350-1200 Km. Bij regeneratie van het roetfilter worden de opgeslagen roetdeeltjes in het roetfilter verbrand om zo een te hoge tegendruk te voorkomen en weer plaats te maken voor nieuwe roetdeeltjes. Het regeneratieproces van het roetfilter wordt bewaakt door een drukverschilsensor. Deze meet het drukverschil over het filter en één of meerdere temperatuursensoren. Er zijn verschillende methodes om te regenereren. Bij een roetfilter zonder katalytische coating moet de temperatuur minimaal 600 ºC zijn om het roet te verbranden. Deze temperatuur wordt niet behaald door de normale uitlaatgassen. Om deze hoge temperatuur te bereiken wordt er vaak gebruik gemaakt van een additief.

Additief

Deze methode is onder te verdelen in 2 systemen. Bij het ene systeem wordt het additief vloeistof (Ad-blue) rechtstreeks in het roetfilter geïnjecteerd. Hierdoor ontstaat er door de naverbranding een hoge temperatuur in het filter waardoor de roetdeeltjes verbranden. Het andere systeem wat met een additief werkt mengt automatisch na iedere tankbeurt een beetje van dit additief met de brandstof. Door dit type additief wordt de verbrandingstemperatuur van het roet naar beneden gebracht en kan er door de normale hitte van het uitlaatgas geregenereerd worden. Een nadeel van deze methodes is dat er as ontstaat tijdens de verbranding van de roetdeeltjes wat zich ophoopt in het roetfilter. Deze zal steeds verder verstopt raken met as en uiteindelijk aan vervanging toe zijn.

Katalytische coating

Door een katalytische coating toe te voegen aan een roetfilter wordt het mogelijk gemaakt om roetdeeltjes als vanaf 250 ºC te verbranden. Deze roetfilters moeten zo dicht mogelijk aan de motor geplaatst worden om zo weinig mogelijk warmte van de uitlaatgassen te verliezen. Deze manier van regenereren wordt toegepast bij continu regenererende en half open roetfilters ( vaak retrofit roetfilters ). Nu hoor ik u denken waarom wordt dan niet elk roetfilter katalytisch gecoat? Het grote nadeel van deze methode is dat half open filters in optimale omstandigheden slechts een filter efficiëntie hebben van 60% .

Extra brandstofinspuiting

Deze methode lijkt veel op het toevoegen van een additief. In plaats van een additief wordt bij deze methode gewoon diesel rechtstreeks in het roetfilter geïnjecteerd. Dit komt tot ontbranding in het roetfilter en zorgt hiermee voor een tijdelijke temperatuur boven de 600 ºC waarbij roetdeeltjes verbranden.



dpf binnendkant



adblue roetfilter additief
Roetfilters.nl wordt mede mogelijk gemaakt door:

      Fabrikant
      Im- en export
      Afnemers in heel Europa
alt
Hulp nodig?
Neem contact op voor vrijblijvend advies.
© Roetfilters.nl. Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.